تفاوت برندینگ و مارکتینگ
29
نوامبر

تفاوت برندینگ و مارکتینگ

برندینگ و مارکتینگ در دنیای بیزنس و کسب و کار یکی از پرتکرارترین کلماتی است که به طور مدام بر سر زبان ها می چرخد. با ظهور و رشد کسب و کارهای مختلف، هنوز عده ای به طور دقیق معنا و مفهوم برندینگ و مارکتینگ را نمی دانند. در این مقاله از گروه مهندسی نکست به بررسی تفاوت برندینگ و مارکتینگ می پردازیم.

برای آنکه بتوانید به بهترین شکل تفاوت میان برندینگ و مارکتینگ را تشخیص دهید، بهتر است پیش از هر چیز به بررسی معنای هر کدام از این دو پرداخت.

تعریف مارکتینگ

مارکتینگ (Marketing) یا بازاریابی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای سازمان‌ها، درآمد را از طریق فروش محصولات یا ارائه خدمات فراهم می‌کند. در دنیای امروزه مارکتینگ ضامن بقای یک شرکت در میان رقبا است.

تعریف برندینگ

برندینگ (Branding) یعنی نام تجاری یک شرکت، در میان رقبا برجسته و خاص گردد، به گونه‌ای که برای مخاطب آشنا و مورد اعتماد باشد. برند، هویت یک کسب و کار بوده که غیرمستقیم مخاطب را تشویق به خرید می‌کند.

به عنوان مثال، برند اپل یا برند نایک جزو مشهورترین برند های جهانی هستند.

تفاوت اصلی مارکتینگ و برندینگ

تفاوت اصلی مارکتینگ و برندینگ در این است که مارکتینگ بر ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید تمرکز دارد، در حالی که برندینگ بر ایجاد وفاداری به برند و حفظ مشتریان موجود تمرکز دارد.

به زبان ساده و راحت بگوییم، هدف مارکتینگ یا همان بازاریابی به دست آوردن مشتری است؛ اما برندینگ وفاداری یک مشتری را به دست می‌آورد!!

برندینگ و مارکتینگ دو بال رشد کسب و کار

در دنیای بیزنس شما به هر دو بال برندینگ و مارکتینگ احتیاج دارید، در واقع به وسیله اصول برندینگ میتوانید در بازار برای خود مشتری به دست بیاورید و به سود دهی اولیه برسید ولی از طریق فرمول های مارکتینگ وفاداری، رضایت  و اعتماد مشتری را به دست می آورید.

فروش اولیه یک بار رخ می دهد ولی نگه داشتن و حفظ مشتری ممکن است سخت و دشوار باشد! اما زمانی که وفاداری یک مشتری را بدست بیاورید، قطعا در بقا شما در بازار راحت تر خواهد بود.

تفاوت برندینگ و مارکتینگ
تفاوت برندینگ و مارکتینگ

برندینگ دائمی است ولی مارکتینگ مدام در حال تغییر

ممکن است بارها شنیده باشید که برای خرید فلان محصول از برند x  یا y استفاده کنیم بهتر است! در واقع زمانی که شما اعتماد و رضایت یک خریدار را بدست بیاورید، آن شخص برای خرید های بعدی باز هم به شما مراجعه می کند و حتی آن محصول را به سایرین نیز پیشنهاد میدهد!

در حالیکه در دنیای مارکتینگ بازار روز دنیا مدام در حال تغییر است و استراتژی ها تنها برای یک بازه زمانی مشخصی جواب میدهد! به عنوان مثال شرایط بازاریابی در زمان کرونا بسیار متفاوت تر از بازاریابی در شرایط عادی است! حتی فصل های سال نیز در این امر دخالت میکنند.( شما نمیتوانید در فصل سرما فروش موفقی برای محصول کولر داشته باشید!)

بازاریابی افق‌های نزدیک و برندینگ افق‌های دور را می‌نگرد

از دیگر مواردی که موجب تفاوت مارکتینگ و برندینگ می‌شود، افق‌های مورد نظر این دو موضوع است. برندینگ دیدی آینده نگر و بلند مدت دارد و به افق‌های دور کسب و کار توجه می‌کند؛ در حالی که مارکتینگ با دید و نگرشی کوتاه مدت به دنبال رشد و موفقیت کسب و کار در بازه زمانی کوتاه‌تر است.

برندینگ هویت و مارکتینگ فعالیت شما را توضیح می‌دهد

در برندینگ شخصیت فعالیت مشخص می‌گردد و مخاطب در می‌یابد که این مجموعه چه اقداماتی انجام می‌دهد. مارکتینگ نوع فعالیت و خدماتی را شرح می‌دهد که منتهی به دستیابی به اهداف می‌شود.

برندینگ هدف و مارکتینگ مسیر دستیابی به هدف را مشخص می‌کند

در برندسازی شما به اهداف خود برای رشد و توسعه برند توجه می‌کنید اما در مارکتینگ تکنیک‌ها و روش‌های رسیدن به هدف را مورد ارزیابی قرار می‌دهید.